Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega zaprasza na wirtualny (ze względów pandemicznych) spacer po nowo otwartej wystawie malarstwa Anny Kwiecińskiej-Utkin zatytułowanej “Brama do miasta.

Anna Kwiecińska-Utkin pochodzi z Sandomierza. W latach 1980–1987 studiowała na Wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, który ukończyła egzaminem magisterskim summa cum laudae za pracę teoretyczno-literacką z pogranicza literatury i plastyki pod tytułem „Arcydzieło – próba rozumienia”. Od 1987 roku pobierała nauki w pracowniach plastycznych prof. Zofii Tomickiej i Bolesława Utkina.

Ma na swoim koncie wiele wystaw indywidualnych, krajowych i zagranicznych, uczestniczyła także w licznych wystawach zbiorowych.

Jak pisze Urszula Stępień z Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu, Anna Kwiecińska-Utkin własnym językiem próbuje uniwersalizować świat. Rzeczywistość  jaką wykreowała  zaliczyć należy do nurtu literackiego, metaforycznego. Artystka nie maluje z natury. Nosi pewien obraz w sobie i tę zapamiętaną chwilę przenosi do szkicownika. Jej wyobraźnia płynie swobodnie w różnych kierunkach. Obrazy wykonane techniką pasteli – szczegółowe, pełne fantazji oraz wyrazistych kolorów zabierają nas do niezwykłego świata.

Anna Kwiecińska-Utkin maluje to co dotyczy człowieka: architekturę miasta, która przywołuje niekiedy scenerię arabskich baśni i pałacowych ogrodów nocą, tworzy pejzaże-nokturny ze złotym księżycem w pełni, odsłania tajemnice nocy, maluje błękitną głębię tworzącą tajemniczą zasłonę. Artystka sprawia, że magiczna rzeczywistość wprost ze snów otwiera nam drzwi do swojego wnętrza. Ze śmiałością wizji zestawia obok siebie elementy realistyczne, albo imaginowane, zestawia płaszczyzny i przestrzenie, w których kreowane przez  nią motywy nabierają symbolicznego znaczenia. Buduje przestrzenie o stopniowo otwierających się widokach, głębiach, którymi człowiek ma za zadanie kluczyć. Tworzy nastrój przestworzy z sugestią pierwiastka teologicznego, choć brak w tych pracach jednoznacznych motywów religijnych. W wielu pracach artystka kreuje przestrzeń wielością drobnych schodów i małych „gotyckich” okien, które sugerują ideę katedry. W jej obrazach niezwykle istotne jest światło, które dynamizuje kompozycję, odsłania noc, zaprasza do tajemniczej podróży. Artystka maluje noc wypełnioną światłem, umieszcza księżyc, który jest odbiciem słońca. Wszystko to sprawia, że noc nie staje się ciemnością. Ukazanie przez artystkę słońca i księżyca odbijającego światło, pomaga nam odnaleźć jasność i doświadczyć jej obecności nawet pośrodku nocy. W kompozycjach pojawia się niekiedy postać anioła –  opiekuna? trzymającego zasłonę, czuwającego nad uśpionym i budzącym się jednocześnie miastem. Nieuchwytna pozornie rzeczywistość zmierza stopniowo do uniwersum, a zwielokrotniona przestrzeń służy artystce do zasugerowania treści dla niej istotnych.

Wirtualną wystawę można oglądać na stronie internetowej Muzeum Historycznego Miasta Tarnobrzega:

www.mhmt.pl/brama-do-miasta

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj